Zamówienia w IT Wdrożenie i



Zamówienia w IT Wdrożenie i serwis IT – jak uniknąć rozbieżności pomiędzy Wykonawcą i Zamawiającym:cel i przedmiot umowy – przykłady postanowień ograniczających ryzykowny krok różnic pomiędzy Wykonawcą i Zamawiającymoświadczenia stron i ich znaczenie prawne w przypadku sporów ITumowa na wdrożenie systemu informatycznego – utwór artystyczny czyli usługa?ewidencjonowanie i dokumentowanie prac – znaczenie dowodowestruktura organizacyjna wdrożenia IT – przykłady dobrych praktykzarządzanie zmianą – kiedy koszty powinien ponieść Wykonawca a kiedy Zamawiającykryteria odbiorów ilościowych i jakościowych – lub tylko treść umowy decyduje o należytym wykonaniu zobowiązania ITsukcesywne odbiory a odbiór końcowy wdrożenia ITstosowanie mechanizmów wczesnego reagowania – kiedy i jakim sposobem zalegać z wezwaniami dotyczącymi należytego wykonania umowygwarancja i serwis – przykłady wzajemnie uzupełniających się klauzulOrzecznictwo sądów powszechnych dotyczące sporów IT:przykłady i rozkład rozstrzygnięć wydawanych w najczęstszych sprawach „kolizyjnych” pomiędzy Wykonawcą i Zamawiającym na gruncie spraw ITwarianty postępowania zmierzające do realnego wykonania zobowiązania (umowy) – jakie Roszczenia:niewykonanie lub nienależyte wykonanie „zasadniczych” i „ubocznych” zobowiązań z umowy ITmożliwe działania Wykonawcy nakierowane do skłonienia Zamawiającego do współdziałaniamożliwe działania Zamawiającego zmierzające do należytego wykonywania umowy poprzez Wykonawcęopóźnienia w realizacji umów IT – jako konstytutywny element nienależytego realizowania umowy – problemy z liczeniem terminówrola planów naprawczych harmonogramów roboczych i innych narzędzi wspomagających realne wykonanie umowymożliwość zmiany realizacji umowy bez jej formalnego aneksowaniazastępcze wykonanie umowy w praktyce kontraktów ITkary umowne w kontraktach IT – najczęstsze problemy z ich naliczaniem także spory z tym związanezmiana umowy i harmonogramu bazowego a możliwość dochodzenia kar umownychroszczenia odszkodowawcze za nienależyte wykonanie umowy – realne szkody i utracone korzyści – co to w praktyce oznacza?Warianty postępowania zmierzające do rozwiązania umowy – kiedy i na jakich zasadach od umowy może odstąpić Wykonawca i Zamawiający:kiedy wypowiedzenie a kiedy odstąpienie do umowy?wezwanie do należytego wykonania umowy – to znaczy zawsze konieczne przed odstąpieniem od umowy?możliwe do podjęcia działania zmniejszające ryzyko sporu po odstąpieniu do umowyodstąpienie umowne a odstąpienie ustawowe w umowach IT – praktyczne różnice - które kiedy oraz w jaki sposób stosować?odstąpienie i częściowe odstąpienie od umowy IT – skutki legislacyjne na rzecz Wykonawcy i Zamawiającegoodstąpienie od umowy a możliwość dochodzenia kar umownych – praktyka orzeczniczakorzystanie z elementów systemów i kontynuacja wdrożenia z innym dostawcą po odstąpieniu częściowym od umowy – nadrzędne ryzykaroszczenia z umów IT – terminy przedawnień roszczeńroszczenia odszkodowawcze po odstąpieniu od umowy – czego i kiedy można dochodzićProceduralne metody rozwiązywania sporów dotyczących wdrożenia i serwisu IT:mediacja – kiedy i na jakich zasadach jest dopuszczalna przykłady ugód zawieranych w sprawach ITarbitraż czyli postępowanie przed sądami powszechnymi – korzyści i zagrożenia wyboru jednego ze sposobów dochodzenia praw w sporach ITpojęcie „wiadomości specjalnych” w odniesieniu do zadań związanych z ITprzedmiot i obszar opinii biegłego informatyka w kwestiach stosowanie mechanizmów wczesnego reagowania – kiedy i jak występować z wezwaniami dotyczącymi należytego wykonania umowy cywilnychznaczenie stosowanie standardów i dobrych praktyk na rzecz konkluzji opinii biegłego informatyka w sprawach o niewykonanie umówpojęcie dowodu elektronicznego i kluczowe normy jego zabezpieczania projekty informatyczne zalicza się do najbardziej ryzykownych, jeżeli chodzi o ich realizację zgodnie z umową. Jest to wynikiem szeregu różnorodnych czynników. Po pierwsze, instytucje prawa cywilnego i prawa autorskiego dotyczące zamawiania dzieł (utworów) nie do końca odpowiadają specyfice tworzenia, wdrażania i eksploatacji programów komputerowych. Szczególnie uwidacznia się to na etapie odbiorów jakościowych, rękojmi za wady, czyli świadczeń gwarancyjnych. Po drugie, realizacja projektu IT wymaga ścisłego współdziałania Zamawiającego i Wykonawcy, a co za tym idzie precyzyjnego określenia w umowie szeregu zagadnień powiązanych z tego rodzaju projektem, a jakże wykazuje praktyka, strony nie zawsze odpowiednio ustalają te kwestie w kontrakcie. Szereg ryzyk powiązanych z realizacją wzorów IT da się sprowadzić lub wyeliminować poprzez odpowiednie zapisy umowy, które zostaną przedstawione w ramach I części artykuøu o zamówieniach publicznych. W pewnych jednakże przypadkach, pomiędzy stronami dochodzi do eskalacji w związku z nienależytym wykonaniem zobowiązań. Wykonawcy i Zamawiający powinni wówczas zdecydować, oznacza to nadal są zainteresowani dążeniem do realnego wykonania Umowy, oznacza to też chcą jej rozwiązania. Przy określaniu polityki działania kluczowa jest znajomość poszczególnych roszczeń przysługujących Wykonawcom i Zamawiającym, jakim sposobem i skutków prawnych powiązanych z ich kierowaniem do drugiej strony. Zostaną one dokładnie przedstawione w trakcie II i III części artykuøu o zamówieniach publicznych. W pewnej części spraw, działania „eskalacyjne” prowadzą do sporu przed(sądowego). Warto w związku z tym rozważyć opcja wypracowania ugody w drodze postępowania mediacyjnego. W ramach IV części artykuøu o zamówieniach publicznych zostaną tak jak przedstawione korzyści i niebezpieczeństwa związane z wyborem drogi dochodzenia swoich praw w postępowaniu arbitrażowym albo przed sądem powszechnym. Omówione zostanie dodatkowo najświeższe orzecznictwo w najczęstszych sprawach „kolizyjnych” pomiędzy Wykonawcą i Zamawiającym. W kwestiach spornych zakresu IT szczególnego znaczenia rola ekspertów - informatyków, to ich bowiem opinie przeważnie decydują o ocenie, oznacza to świadczenia Wykonawcy i Zamawiającego pozostały wykonane prawidłowo. Warto w związku z tym poznać rolę, jaką powinny sprawować osoby posiadające „wiadomości specjalne” z aspektu IT, jakimi kryteriami kierują się biegli przy ocenie, lub świadczenie Wykonawcy zostało prawidłowo wykonane i w jaki sposób – zgodnie z przepisami prawa – powinien zostać prawidłowo szczegółowy przedmiot i aspekt opinii biegłego w sprawach cywilnych o niewykonanie umowy IT. W tym kontekście istotne znaczenie mają również dowody elektroniczne, a podobnie wiedza o zabezpieczeniu śladów dowodowych.

Najnowsze artykuły:

Top